کد مطلب: 205044
در حال بروز رساني؛
چهارمين روز نفس‌گير از بررسي صلاحيت وزراي پيشنهادي/ مشخص شدن تکليف وزير صمت در مجلس
تاریخ انتشار : 1400/06/02 11:36:06
نمایش : 899
چهارمين روز بررسي صلاحيت وزراي پيشنهادي در حالي آغاز شد که نمايندگان درباره وزير صمت تصميم گيري مي کنند.

به گزارش هفت چشمه به نقل از شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ جلسه علني مجلس شوراي اسلامي جهت بررسي صلاحيت وزراي پيشنهادي دولت سيزدهم صبح امروز (سه‌شنبه) به رياست محمدباقر قاليباف آغاز شد.

بررسي صلاحيت سيد رضا فاطمي امين، وزير پيشنهادي صنعت، معدن و تجارت در دستور کار نمايندگان قرار گرفت.

بررسي صلاحيت وزير پيشنهادي صمت

موافقت کميسيون‌هاي صنايع و اقتصاد با برنامه‌هاي وزير پيشنهادي صمت

در جلسه علني امروز مجلس شوراي اسلامي روح الله عباسپور سخنگوي کميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي، گزارش کميسيون متبوع خود در مورد صلاحيت وزير پيشنهادي صنعت، معدن و تجارت را قرائت کرد.

وي با اشاره به برنامه هاي ارائه شده از سوي گزينه پيشنهادي وزارت صمت، گفت: اصلاح ساختار توليد و تجارت، ارتقاي همکاري هاي بين بنگاهي، اصلاح ساز و کارهاي بازار و تنظيم بازار، افزايش صادرات و پشتيباني و رفع موانع توليد از مهمترين برنامه هاي فاطمي امين است.

سخنگوي کميسيون صنايع و معادن مجلس تصريح کرد: علاوه بر اين گزينه پيشنهادي وزارت صمت، 36 پروژه تحولي را در برنامه هاي خود آورده است که شامل پروژه تحول و هماهنگي بين صنايع کشور و پروژه هاي تکميلي و آمايشي است و از نظر اين کميسيون برنامه هاي ارائه شده از نظر کارآمدي تحول گرايي و توجه به پيشرفت شتابان فردي مناسب است.

عباسپور با بيان اينکه فاطمي امين سابقه خوبي هم در وزارت صمت و ديگر بخش هاي کشور دارد، گفت: برنامه هاي وزير پيشنهادي صنعت، معدن و تجارت با احکام و اسناد بالادستي منطبق و همسو است و اعضاي کميسيون صنايع و معادن مجلس با اکثريت مطلق آرا صلاحيت وي را براي تصدي وزارتخانه صمت مورد تاييد قرار دادند.

در ادامه جلسه غلامرضا مرحبا سخنگوي کميسيون اقتصادي مجلس هم گزارش کميسيون متبوع خود در مورد صلاحيت سيدرضا فاطمي امين را قرائت کرد.

وي گفت: اصلاح نظام قيمت گذاري، مديريت بازار ارز، تقويت بازارهاي صادراتي کشور، تسهيل‌گري فعاليت بنگاه‌ها و بخش خصوصي و اصلاح ماليات واحدهاي توليدي از مهمترين برنامه هاي ارائه شده از سوي وزير پيشنهادي صمت است.

سخنگوي کميسيون اقتصادي مجلس تصريح کرد: کميسيون اقتصادي مجلس برنامه هاي وزير پيشنهادي صمت را بررسي کرد که اين برنامه ها از نظر ما در سطح قابل قبول است و با اسناد بالادستي هم انطباق دارد و با توجه به برنامه هاي ارائه شده و سوابق علمي و اجرايي، اعضاي کميسيون اقتصادي مجلس نيز با اکثريت آرا، فاطمي امين را به عنوان گزينه مقبول وزارت صمت مورد تاييد قرار دادند.

مرحبا تاکيد کرد: انتظار ما از گزينه پيشنهادي وزارت صنعت، معدن و تجارت اين است که در صورت کسب راي اعتماد قوانين معطل مانده در بخش اقتصادي را اجرايي کند و در راستاي ارتقاي کيفيت کالاهاي توليد داخل جهت افزايش صادرات گام بردارد.

 

مخالفان وزير پيشنهادي صمت

مطهري: برنامه «فاطمي‌امين» براي وزارت صمت انشائي است نه اجرايي

 اردشير مطهري نماينده گرمسار در مخالفت با فاطمي امين وزير پيشنهادي صنعت، معدن و تجارت گفت: اين وزارتخانه مرد ميدان مي خواهد. امروز فردي به مجلس معرفي شده که براي تأمين کالاهاي اساسي و تنظيم بازار هيچ برنامه عملياتي ندارد. با انتخاب فاطمي امين مطالبه اصلي مردم که تأمين کالاهاي اساسي و کنترل قيمت هاست، بر زمين خواهد ماند و موجب نااميدي مردم از دولت مردمي مي شود.

وي تصريح کرد: امروز قيمت سيمان از ۳۰ هزار تومان به ۱۰۰ هزار تومان رسيده است. در شرايط بحران مردم براي تأمين کالاهاي اساسي و دارو بايد در صف باشند. فاطمي امين براي برگردان قيمت سيمان و ميلگرد به قبل از بحران خاموشي ها چه برنامه اي دارد؟

نماينده مرم گرمسار در مجلس،  فاطمي امين را فاقد روحيه اجرايي خواند و تأکيد کرد: اقدامات فاطمي امين در آينده موجب تشويش اذهان مردم خواهد شد که نمايندگان مجلس بايد پاسخگو باشند.

مطهري برنامه هاي فاطمي امين را انشايي و نه اجرايي خواند و تصريح کرد: برنامه کوتاه مدت فاطمي امين نااميد کننده است.  چطور مي‌توانيد با ارز ۴۲۰۰ توماني روي اين ميراث منحوس دولت گذشته کار کنيد؟ چرا برنامه خود را در خصوص ارز جهانگيري اعلام نکرديد؟ مي‌دانيد به چه کالاهايي ارز ۴۲۰۰ توماني تعلق مي گيرد؟

وي با بيان اينکه ۸ ميليارد دلاري که دولت مجوز واردات کالاهاي با ارز دولتي داشت در حال پايان است، اظهار داشت: وزيري که براي ارز ۴۲۰۰ توماني برنامه اي نداشته باشد، نمي تواند کاري انجام دهد. زيرا مهمترين مشکل صنايع امروز نرخ ارز است.

نماينده مرم گرمسار در مجلس افزود: براي هدايت نقدينگي، کرونا، تحريم و دلار جهانگيري هيچ برنامه اي از سوي وزير پيشنهادي صمت ارائه نشده است. به جاي آن در برنامه هايش از ايجاد ده ها سامانه صحبت کرده است اينجا سامانه راهکار نيست بلکه مشکل بر مشکلات مي افزايد.

مطهري ادامه داد: اعلام کرده ايد ۱۲ هزار ميليارد تومان سرمايه گذاري براي پروژه هاي نيمه تمام انجام خواهيد داد که سه ميليون شغل ايجاد مي کند، اين حجم سرمايه گذاري بيشتر از نقدينگي در گردش است، چگونه مي خواهيد تأمين کنيد؟

وي با اشاره به اينکه پروژه هاي نيمه تمام مربوط به سالهاي قبل از سال ۹۰ هستند و صرفه اقتصادي ندارند، تاکيد کرد: راه اندازي اين پروژه‌ها نه تنها ارزش افزوده ندارد، بلکه موجب افزايش زيان انباشته خواهد شد. سرمايه گذاري با اين حجم بالا بر روي پروژه هايي که فقط به دليل پيشرفت فيزيکي در اولويت است، دور از عقلانيت است. وعده اشتغال شما قابل تحقق نيست.

نماينده مردم گرمسار در مجلس بيان کرد: وزير صمت در برنامه هايش در مورد ماليات و ارز صحبت کرده است. اين در حالي است که اين موضوعات مربوط به وزارت اقتصاد است. وزارت صمت، معاونت برنامه ريزي نيست و ميدان عمل است و روحيه اجرايي مي خواهد.

مطهري اظهار داشت: وزير پيشنهادي در برنامه هاي خود اعلام کرد مي خواهد مجوزهاي کسب و کار را ساماندهي کند. جهت اطلاع، اين کار وظيفه وزير اقتصاد است.

وي افزود: فاطمي امين اعلام کرده که ظرف دو سال کشور را از درآمد نفتي بي نياز مي کند. عبور از خام فروشي مطالبه رهبري انقلاب است. بخش معدن همپاي نفت قابليت ارز آوري دارد اما در برنامه هاي شما جايگاهي ندارد.

نماينده مرم گرمسار در مجلس با اشاره به نطق وزير پيشنهادي اقتصاد مبني بر حذف قيمت گذاري دستوري، تصريح کرد: در برنامه هاي فاطمي امين شائبه قيمت گذاري دستوري وجود دارد. اين امر مانع هماهنگي تيم اقتصادي دولت براي حل مشکلات است.

مطهري خطاب به فاطمي امين، گفت: گفته ايد مي خواهيد توليد خودرو را به سه ميليون برسانيد و يک ميليون آن را صادر کنيد، اين در حالي است که آلمان هشتصد هزار خودرو را سالانه صادر مي کند. شما چطور مي‌خواهيد صادرات هزار خودرو را به يک ميليون برسانيد؟ وعده هاي شما شبيه وعده هاي دولت روحاني است نه دولت انقلابي.

وي گفت: وزير پيشنهادي صمت هيچ راهکار عملياتي براي افزايش کيفيت خودرو و کاهش قيمت آن ندارد.

نماينده مردم گرمسار در مجلس خطاب به فاطمي امين، تصريح کرد: برنامه هاي شما مقاله هاي دانشگاهي است و به دور از واقعيت است. برنامه هاي شعاري مشکلات سفره مردم و فعالان بازار را حل نمي کند. وزارت صمت به وزيري ميداني، شجاع و عملياتي و اجرايي نياز داردکه بتواند تصميمات سخت بگيرد و در راستاي جهش توليد اقدام کند.

وي گفت: وزارت صمت مرد ميدان مي خواهد و فاطمي امين مرد ستاد و سامانه است.

 

ارکاني: برنامه‌هاي «فاطمي امين» براي وزارت صمت ضمانت اجرايي ندارد

احسان ارکاني نماينده مردم نيشابور در مخالفت با سيدرضا فاطمي امين وزير پيشنهادي صنعت، معدن و تجارت، گفت: ما يکسال و نيم است که به مردم گفتيم دولتمردان مرد عمل نيستند و حامي رانتِ گروه و رفقاي خود هستند. آيا امروز که ورق برگشته است، گزينه‌هاي پيشنهادي موجود را در مقابل وزراي قبلي مي‌بينيد؟ امروز نشان دهيد و اثبات کنيد که مجلس انقلابي و در رأس امور است.

ارکاني گفت: يکسال قبل به وزير پيشنهادي صمت روحاني رأي اعتماد نداديم، الان هم بايد ببينيم آيا فاطمي امين کارآمدي اداره وزارت صمت را دارد؟

وي با بيان اينکه امروز قيمت خودرو و لوازم خانگي افزايش چشمگيري داشته است، گفت: فاطمي امين در برنامه‌هاي خود موضوعات مختلفي را مطرح کرده است که برخي از آنها داراي ابهام است. ضمانت اجرايي برخي طرح‌ها و برنامه‌هاي فاطمي امين مشخصي نيست.

نماينده مردم نيشابور گفت: کجاي انقلاب به ما مجوز داده که به يک وزير ضعيف رأي اعتماد دهيم تا کسي از ما کدورت به دل نگيرد و تبديل به وکيل‌الدوله شويم؟

 

موافقان وزير پيشنهادي صمت

بهروزي‌فر «فاطمي‌امين» در صنعت و تجارت تجربه دارد

خليل بهروزي‌فر در جلسه علني امروز (سه‌شنبه ۲ شهريور ماه) مجلس شوراي اسلامي و در موافقت با گزينه پيشنهادي صنعت، معدن و تجارت، گفت: کشور مشکلاتي در حوزه‌هاي مختلف مانند اقتصاد، اشتغال و معيشت مردم دارد که گزينه پيشنهادي وزارت صمت برنامه‌هاي خوبي براي حل و فصل اين مشکلات دارد.

وي ادامه داد: فاطمي‌امين فردي نتيجه‌محور است و حرف کلي نمي‌زند. وي پروژه‌هايي را بر اساس زمان و مکان مشخص در برنامه‌هاي خود آورده است که نمايندگان مجلس مي‌توانند به خوبي نظارت کنند تا ببينند وي اين پروژه‌ها را چگونه عملياتي مي‌کند.

نماينده مردم فومن در مجلس تصريح کرد: گزينه پيشنهادي وزارت صنعت، معدن و تجارت اعتقاد عميق به سيستم نظارت، کنترل و پايش پروژه‌ها دارد و به دنبال آن است که همه ظرفيت‌ها را براي تحقق اين مسئله بسيج کند.

بهروزي‌فر با بيان اينکه فاطمي امين هم در بخش صنعت و هم در بخش تجارت تجربه دارد، افزود: او اشراف کامل روي مسائل اقتصادي دارد، داراي تجارب زيادي است و فردي پاکدست، ساده‌زيست، انقلابي، متعهد و متخصص است و به اصول و ارزش‌هاي انقلابي باور دارد و داراي فرهنگ بسيجي است.

وي با اشاره به اينکه وزير پيشنهادي صمت داراي روحيه جهادي و فردي فسادستيز است، گفت: وزير پيشنهادي صنعت، معدن و تجارت به دنبال آن است که در مقابل شبکه فساد بايستد و با آنان مقابله کند؛ لازمه اين کار آن است که نمايندگان رأي اعتماد بالايي به وي دهند.

نماينده مردم فومن در مجلس اظهار داشت: ساختار و محتواي برنامه‌هاي ارائه شده از سوي وزير پيشنهادي صمت حاکي از اشراف فاطمي‌امين بر حوزه وزارتخانه مذکور است و وي راهکارهاي ويژه‌اي براي حل مشکلات مربوط به اين وزارتخانه دارد و برنامه‌اش از جامعيت خوبي برخوردار است.

بهروزي‌فر افزود: فاطمي‌امين برنامه‌هاي وزارت صمت را در پنج سطح تقسيم‌بندي کرده که شامل برنامه کوتاه‌مدت، نقشه راه ميان‌مدت، برنامه‌هاي بخشي مانند حل مشکلات خودرو و لوازم خانگي، برنامه‌هاي استاني و شهرستاني و برنامه‌هاي بين‌المللي است.

وي گفت: از ديگر برنامه‌هاي فاطمي‌امين، افزايش صادرات غيرنفتي به ميزان دو برابر در چهار سال آينده، تأمين ارز به روش تهاتر، واردات اقلام ضروري با استفاده از ارز اشخاص يا در مقابل صادرات و استفاده از ظرفيت معاهده‌هاي تجاري دو يا چندجانبه مانند پيمان اوراسيا است.

 

موسوي: «فاطمي امين» سياست‌هاي کلي صنعت را محقق خواهد کرد

حجت الاسلام سيدکاظم موسوي در جلسه علني امروز سه شنبه (۲ شهريورماه)  مجلس شوراي اسلامي در موافقت با گزينه پيشنهادي وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهارداشت: اين وزارتخانه بسيار بزرگ و عريض و طويل است و فاطمي امين بهترين گزينه براي تصدي آن است.

وي بيان کرد: گزينه پيشنهادي وزارت صنعت، معدن و تجارت يک جوان انقلابي و تحول گرا است و برنامه‌هاي اساسي براي رفع مشکلات کشور دارد.

نماينده مردم اردبيل در مجلس شوراي اسلامي تصريح کرد: مقام معظم رهبري در سياست هاي کلي مربوط به بخش صنعت بر ضرورت افزايش توان رقابت پذيري صنعت ملي تأکيد فرمودند که گزينه پيشنهادي وزارت صمت برنامه هاي خوبي در اين زمينه دارد.

وي ادامه داد: همچنين انسجام و تعادل منطقه اي در کشور از طريق ايجاد زيرساخت‌هاي متناسب و با رعايت اصول آمايش سرزميني يکي ديگر از تأکيدات رهبر معظم انقلاب است که گزينه پيشنهادي وزارت صمت در جهت ايجاد توازن منطقه اي بر اساس آمايش سرزميني برنامه هاي خوبي دارد.

موسوي گفت: علاوه بر اين فاطمي امين برنامه هاي جدي براي رفع مشکلات حوزه خودرو، معادن و فلزات دارد. همچنين مردم در دوران کرونا براي تأمين کالاهاي اساسي خود دچار مشکلات زيادي شده اند که وزير پيشنهادي صمت برنامه هايي هم براي تأمين کالاهاي اساسي دارد.

نماينده مردم اردبيل اظهارداشت: بسياري از واحدهاي توليدي راکد هستند که وزير پيشنهادي صنعت، معدن و تجارت راهکارهاي اساسي براي رفع اين مشکل دارد.

 

فاطمي امين: بايد عقب ماندگي ها را جبران کنيم

سيد رضا فاطمي امين وزير پيشنهادي صنعت، معدن و تجارت صبح امروز ۲ شهريور ۱۴۰۰ در صحن علني مجلس و در دفاع از برنامه‌هاي پيشنهادي خود گفت:  در سال ۱۴۰۴ بايد به جايگاه اول اقتصادي، علمي و فرهنگي در سطح آسياي جنوب غربي با تکيه بر توليد علم، رشد پرشتاب و مستمر اقتصادي و ارتقاء نسبي سطح درآمد دست يابيم که اين موضوع سبب تحقق چشم انداز کشورمان خواهد شد. ما براي تحقق چشم انداز ۱۴۰۴ وظيفه سنگيني داريم و بايد عقب ماندگي ها را جبران کنيم.

وي ادامه داد: وزارت صمت بسيار متنوع است. متاسفانه شاهد آشفتگي‌هاي در بازار هستيم و سيمان به يکباره به ۵ برابر مي رسد دولت کجاست؟ تورم بيماري مزمن اقتصاد ايران است و براي رفع آن به ۲ تا ۳ سال وقت نياز است. رشد نقدينگي، توليد و نرخ ارز در تورم نقش دارند. 

وزير پيشنهادي صمت تصريح کرد: در دولت سيزدهم هدف گذاري شده تورم در سال ۱۴۰۲ به نصف تورم سال ۹۹ برسد و بعد به سمت تک رقمي شدن حرکت کند.

فاطمي امين خاطر نشان کرد: به زودي شاهد بازگشت قيمت سيمان به قبل از قطعي‌هاي برق خواهيد بود. دولت مردمي و مجلس انقلابي با همراهي هم مي توانند کشور را جلو ببرند.

وي تاکيد کرد: همه نمايندگان در حوزه‌هاي انتخابيه خود با تعطيلي و ظرفيت پايين واحدهاي توليدي مواجهه هستند. دولت و وزارت صمت نبايد بنگاه داري کنند اما موظف به بازار سازي هستيم. وظيفه خودم مي دانم خود را شريک بنگاه‌ها بدانم نه رقيب. وظيفه ما پشتيباني بخش خصوصي است. ما بايد محيط کسب و کار را تقويت کنيم.

فاطمي امين با تاکيد بر اينکه سامانه جامع تجارت مصوب مجلس است که متاسفانه به اتمام نرسيده است، خاطر نشان کرد: اين سامانه را تا پايان سال به سرانجام خواهيم رساند که سبب مبارزه با قاچاق، کنترل بازار و جلوگيري از فساد خواهد شد.  رهبر انقلاب سال هاست بر توليد در اقتصاد تاکيد داشته و در نامگذاري سال هاي اخير نيز به آن اشاره دارد بنابراين طي ۶ ماه آينده تمرکز ويژه اي بر تامين مواد اوليه و رفع موانع به ويژه در حوزه موارد مربوط به معيشت مردم خواهد شد. همچنين براي نرخ ارز و صادرات برنامه ويژه اي پيش بيني شده است.

وي در مورد تقويت بازارهاي داخلي و خارجي گفت: با تقويت بازارهاي داخلي و توجه به بازارهاي خارجي، تجميع تقاضاها، هم افزايي بين بنگاه هاي کسب وکار تلاش خواهيم کرد عملکرد خوبي را ارائه دهيم و در اين راستا هر ۳ ماه يکبار گزارش عملکرد مطلوب به نمايندگان ارائه خواهيم کرد.

وزير پيشنهادي صمت در مورد سامانه‌هاي شفاف سازي صنعت اظهار داشت: سامانه قواعد و مجوزها تا پايان سال اجرايي خواهد شد که اين امر از بروز اتخاذ تصميمات خلق الساعه جلوگيري مي کند و امضاهاي طلايي را از بين مي برد. قطعا بسياري از مجوزها بايد نظارت پسيني شوند. در سال آينده بسته هاي سرمايه گذاري پيش بيني خواهد شد تا سرمايه گذارها بتوانند به راحتي موضوع فعاليت خود را انتخاب کنند و نيازي حتي به اخذ مجوز هم نداشته باشند.

فاطمي امين تصريح کرد: مشکلات صنعت شامله سه موضوع بيمه تامين اجتماعي، ماليات و مسئله تامين مالي  مي شود که ۸۰  درصد دغدغه فعالان اقتصادي است که بسياري از آن ها مرتبط با وزارت صمت نيست اما ما پيگير آن ها خواهيم بود؛ به عبارتي بايد پنجره واحدي باشيم تا وقتي واحد صنفي، توليدي مراجعه مي کند اين وزارتخانه در دولت پيگير آن باشد.

وزير پيشنهادي صمت تصريح کرد: اگر ان شالله وزير بشوم، وظيفه ام اين است که تمامي مسائل حوزه خودم را خودم پيگيري کنم و کار را به ديگران نسپارم و فرافکني نکنم. ماليات دغدغه همه ماست، به واحدهاي صنعتي، معدني و تجاري قول مي‌دهم که تحريم‌هاي داخلي را بردارم و تحريم‌هاي خارجي را خنثي کنم. اين تجربه را دارم، چرا که در موضوع بنزين اين اتفاق افتاد.

وي خاطر نشان کرد: در سال ۸۵ در ستاد تبصره ۱۳ بودم، در قالب ستاد تبصره ۱۳ موضوع دوگانه سوز کردن خودروها، کارت سوخت و سهميه بندي و خودروهاي فرسوده اجرا شد. در سال ۸۶ کنگره آمريکا طرحي را براي تحريم بنزين مصوب مي کرد که با موضوع سهميه بندي بنزين اين طرح خنثي شد. اگر واحد توليدي دچار مشکل است، اين مشکل به ما بازميگردد و بايد پاسخگو باشم.

فاطمي امين با اشاره به بيانات رهبر انقلاب در مورد عدم ورود کالاهاي مشابه داخلي تصريح کرد: ان شالله منويات مقام معظم رهبري را اجرا خواهيم کرد و روزي را خواهيم ديد که ايشان از عملکرد وزارت صمت و عملکرد دولت رضايت خواهند داشت. صادرات هميشه مهم است، اما امروز مهمتر و آن هم به سه دليل.

وي در اين بهره بيان داشت: اول بازار ارز حداقل بايد ۳ تا ۴ ميليارد دلار بيشتر به آن تزريق شود تا متعادل شود. ما يک برنامه دقيق و حساب شده برنامه ريزي کرديم، با اتاق بازرگاني و برخي کارشناسان در مورد اين برنامه مشورت، بررسي و همکاري شد و بدون فوت وقت اجراي خواهد شد. در موضوع صادرات ۵ ميليارد دلار بيش از مدت مشابه سال قبل در ۶ ماه دوم هدفگذاري شده است، اين کار علاوه بر اينکه تعادل بازار ارز را برقرار مي کند و بر روي تورم نيز تاثير مي‌گذارد.

وزير پيشنهادي صمت اشاره کرد: متاسفانه اولين بار در تاريخ ايران، ۴ سال تورم بالاي ۲۵ درصد داريم، يعني قدرت خريد مردم به شدت کاهش يافته و امروز بسياري از واحدهاي توليدي که تعطيل يا نيمه تعطيل هستند، به دليل عدم تقاضا است. ما بايد با لکوموتيو صادرات، گردش اقتصادي را در کشور ايجاد کنيم و منابعي که از اين ۵ ميليارد دلار حاصل مي شود، براي تامين منابع اوليه و قطعات به بازار تزريق کنيم که تداوم توليد را تضمين کند.

فاطمي امين تاکيد کرد: ديپلماسي اقتصادي از مهمترين اولويت هاي ما است که با مشارکت وزارت امور خارجه اين موضوع را به جلو خواهيم برد. من معتقدم توان بازدارندگي دفاعي ما تاکنون براي ما توليد قدرت کرده است. ما بايد بتوانيم در بخش اقتصادي هم در صحنه بين المللي توليد قدرت کنيم.

وي ادامه داد: اگر روابط اقتصادي با ساير کشورهاي همسايه و ساير کشورها تقويت شود، قدرت اقتصادي پيشران قدرت سياسي کشور و قدرت فرهنگي کشور خواهد بود. اقتصاد ايران بايد بزرگتر از مرزهايش باشد. ما با گسترش تبادلات تجاري جهاني مي توانيم هم مباحث خود را حل و فصل کنيم، و هم قدرت سياسي کشور را افزايش دهيم. اين برنامه مبتني بر تجارب اثبات شده است. بنده ساليان زياد بر روي موضوع صادرات تمرکز داشتم و با همين شرايط تحريمي مي توانيم در موضوع صادرات درست عمل کنيم.

وزير پيشنهادي صمت با مهم خواندن موضوع معدن اظهار کرد: معدن مي تواند جاي نفت را بگيرد، ويژگي معدن اين است که در اکثر نقاط معدن داريم، يعني اگر توسعه اي در بخش معدن بدهيم، يک توسعه اي متوازن در سراسر کشور ايجاد کرده ايم، چرا بايد ۵ هزار معدن ما تعطيل باشند؟ چرا بايد نگران خام فروشي باشيم؟.

فاطمي امين خاطر نشان کرد: ما به طور ويژه براي اکتشاف، استخراج و فناوري بايد تلاش کنيم. در موضوع جلوگيري از خام فروشي بايد دو کار انجام شود؛ ابتدا عوارض معکوس و بعد فرآوري.

وي افزود: اگر نگران خام فروشي هستيم بايد بر فرآوري متمرکز شويم. کسي که از معدن بهره برداري مي کند، سودش را در جيبش مي گذارد، حقوق دولتي هم نمي‌دهد و جاده را هم خراب مي کند، هواي آن منطقه را هم آلوده مي کند. حتما بايد آن ۱۵ درصدي که در قانون معادن پيش بيني شده براي بازگشت به همان مناطق معدني اجرايي شود که با کمک نمايندگان مجلس اين اتفاق خواهد افتاد.

وزير پيشنهادي صمت درباره توسعه متوازن در صنعت و اهميت آن خاطر نشان کرد: ما با توزيع عادلانه منابع و فرصت ها شرايط توسعه موازن را براي همه مردم فراهم خواهيم کرد و تا پايان سال جاري براي ۴۵۰ شهرستان متناسب با شرايط هر منطقه و با همراهي نمايندگان برنامه عملياتي را ترسيم خواهيم کرد که تمامي اهداف و اقدامات وزارت صمت و دولت را مشخص مي کند.

وي افزود: اين برنامه مبناي عملکرد مشترک ما خواهد بود و مديران را براساس آن انتخاب خواهيم کرد و هر ۳ ماه درباره پيشرفت برنامه گزارشي ارائه مي کنم. برنامه ويژه اي براي تربيت مديران تعبيه کردم تا براي بخش خصوصي و دولتي استعدادهاي کشور در پهنه سرزميني شناسايي شود و بتوانم از تمام نقاط متناسب با سهميه هاي موجود و استعدادهاي مديريتي افرادي را سکاندار بخش هاي دولتي و خصوصي کنم که طي ۲ سال آينده تحول آفرين باشند لذا با پروژه و زمانبندي کار را پيش خواهيم برد و ۲ سال بعد از آن هم کار را به دست مردم هر منطقه خواهيم سپرد.

فاطمي امين گفت: ما در جلسه‌اي که تمامي وزراي پيشنهايد و قبل از حضور در مجلس با رئيس جمهور داشتيم آقاي رئيسي بر تعامل با مجلس تاکيد کردند و به لحاظ شخصي نيز معتقدم ارتباط با نماينده ها، ارتباط با مردم و پاسخگويي به مردم است.

وزير پيشنهادي صمت همچنين اظهار کرد: در برنامه هاي ارائه شده اعلام کردم که با شفاف سازي و اصلاح فرآيندها، فساد، امضاهاي طلايي، حيات خلوت ها و رانت ها را از بين خواهم برد، فساد ستيزي يکي از مهم ترين شعارهاي دولت سيزدهم است که تجلي آن را در وزارت صمت خواهيم ديد.

وي با تاکيد بر اينکه سال ها از اقتصاد مقاومتي صحبت مي شود اما اقدامي صورت نمي‌گيرد، بيان داشت: اقتصاد مقاومتي دو بعد تاب آوري و بازدارندگي دارد که درمورد تاب آوري بايد وضعيت را طوري تنظيم کنيم که اگر شوکي وارد شد ضربه نخوريم و تا حدودي در اين بخش توجه شده است.

فاطمي امين در مورد بازدارندگي در اقتصاد مقاومتي تصريح کرد: بايد به مرحله اي برسيم که در حوزه اقتصادي همانند حوزه دفاعي شاهد بازدارندگي باشيم و شرايطي را ايجاد کنيم که با تعاملات در صحنه بين الملل ضربه زدن به اقتصاد ايران براي کشورهاي متخاصم آسيب زا باشد. به لحاظ قيمت ثابت بيش از ۳۰ درصد توليد ناخالص داخلي را وزارت صمت مديريت مي کنند و ۴۵ درصد اشتغال کشور در اين بخش است که شامل اصناف، واحدهاي توليدي و تجاري است. 

فاطمي امين افزود: در حوزه مسکن تامين مصالح ساختماني را از اولويت ها قرار داديم و برآورد لازم براي ميزان نياز ما انجام گرفته است، ظرفيت داخلي نيز کافي است و مي دانيم که اگر مسکن راه بيفتد لوکوموتيو اقتصاد کشور راه مي افتد بنابراين از برنامه هاي آقاي قاسمي وزير پيشنهادي راه و شهرسازي استقبال مي کنم.

وي در مورد آلودگي هوا و نقش صنعت براي حل آن گفت: بخش عمده اي از آلودگي شهرها به دليل خودروها و آلايندگي آن ها است لذا با هماهنگي شهرداري ها درمورد توسعه اتوبوس و تاکسي‌هاي برقي برنامه ريزي خواهيم کرد.

فاطمي امين در مورد نقش صنعت در مهار بيماري کرونا تاکيد کرد: هرچند وزارت بهداشت در خط مقدم است اما ما مي توانيم با توسعه توليد داخلي و کاهش قيمت کمک فراواني به نظام آموزشي کشور بکنيم همچنين در بخش کشاورزي نيز برنامه هايي را مشخص کردم. دولت و مجلس انقلابي با همراهي مي توانند مسائل را حل کنند، مردم گرفتاري هاي بسياري دارند و با حرکت جهادي در حوزه صنعت و معدن مي توانيم تحولاتي را ايجاد کنيم.

وي تاکيد کرد: با انتخاب مديران شايسته و تفويض اختيار و همکاري با ۲۹۰ نماينده مردم به عنوان مشاوران امين وزارت صمت مي توانيم وزارتي چابک را داشته باشيم و اجازه هدررفتن فرصت ها را ندهيم. با کمک و همراهي نماينده ها و رأي اعتماد مي توانيم کارهاي گسترده و حياتي را دنبال کنيم.

 

بررسي صلاحيت وزير پيشهادي علوم

مُهر تاييد کميسيون آموزش بر برنامه‌هاي وزير پيشنهادي علوم

رضا حاجي پور سخنگوي کميسيون آموزش، تحقيقات مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني امروز گزارش کميسيون خود را در مورد صلاحيت وزير پيشنهادي علوم، قرائت کرد.

وي افزود: کميسيون آموزش مجلس با دقت و حساسيت زياد صلاحيت وزير پيشنهادي علوم را بررسي کرد که نتيجه اين بررسي حاکي از انطباق کامل مدارک و سوابق زلفي گل با اسناد بالادستي دارد.

سخنگوي کميسيون آموزش، تحقيقات و فناوري مجلس گفت: وزير پيشنهادي داراي پيشينه علمي خوب و مقالات علمي خوبي است و بيش از ۵ هزار و ۶۰۰ مقاله نوشته است.

حاجي پور با اشاره به برنامه هاي زلفي گل اظهار داشت: وي به دنبال رشد مضاعف علمي کشور، حمايت مجدانه از شرکت هاي دانش بنيان و اجراي صحيح سند آمايش آموزش عالي با توجه به واقعيت هاي جامعه است.

وي ادامه داد: زلفي گل به آموزش هاي کاربردي در آموزش هاي عالي کشور توجه دارد و تأکيد دارد به منزلت اعضاي هيئت علمي دانشگاه ها توجه شود، توجه به پروژه هاي کلان ملي، توجه به کارآفريني دانشجويان و استقرار دانشگاه ها نيز از ديگر برنامه هاي زلفي گل است.

سخنگوي کميسيون آموزش، تحقيقات و فناوري مجلس اعلام کرد: برنامه هاي وزير پيشنهادي علوم، تحقيقات و فناوري با اسناد بالادستي و سياست هاي کلي علم و فناوري، داراي هماهنگي و انطباق است.

حاجي پور متذکر شد: برنامه هاي کتبي و شفاهي و پيشنهادي وزير پيشنهادي علوم، تحقيقات و فناوري نشان دهنده تسلط وي بر آموزش عالي کشور است و برنامه هايي را هم براي تحول در دانشگاه ها ارائه کرده است و در مجموع کميسيون آموزش مجلس موافق تصدي وي در وزارتخانه مذکور است.

اين خبر تکميل مي شود...

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg